Viktig informasjon om bankid

BankID varsler om ustabilitet

Viktig informasjon fra BankID: Sjekk at din BankID fungerer og vær obs på at BankID kan bli utilgjengelig i perioder mellom 21. til 26. oktober.

Fra 21. til 26. oktober gjøres det en større endring i BankID-tjenesten for å kunne tilby et enda bedre produkt til deg som kunde. BankID varsler ustabilitet, og vi ber deg være oppmerksom på at i denne perioden kan BankID bli noe utilgjengelig. Dette gjelder uansett hvilken bank du har BankID fra.

Kan oppstå problemer med BankID

For noen av våre kunder kan dette føre til at Firi BankID ikke funker som det skal. Det kan oppstå problemer med å verifisere identiteten din, i tillegg til at Innskudd og uttak også kan bli rammet. Vi anbefaler å prøve igjen senere hvis du opplever trøbbel med BankID, da nedetiden kun vil vare i perioder.

Kontakt oss gjerne her om du opplever problemer med BankID, og vi skal gjøre det vi kan for å hjelpe deg. Det er viktig å huske på at det ikke er Firi som oppdaterer, så det er ikke sikkert vi kan løse problemet. Følg gjerne også med på BankID sine statussider for oppdateringer.

BankID vil ikke funke med Firi

Viktig! Gjennom denne perioden vil du dessverre ikke kunne aktivere en ny BankID eller åpne en sperret BankID. Det anbefales derfor at du tester din BankID ved å logge inn i nettbanken din med app/kodebrikke eller BankID på mobil. Videre bør du ta kontakt med  banken du har fått BankID fra dersom den ikke fungerer som den skal før 21. oktober.

Vi vil følge med og bistå så godt vi kan for at denne prosessen skal gå knirkefritt for alle våre kunder. Vi beklager på forhånd eventuelle ulemper og frustrasjoner dette kan medbringe. Vi vil oppdatere bloggen vår med statusmeldinger fra BankID.

Vær ekstra oppmerksom på svindel i denne perioden

Kriminelle kan være raske med å utnytte spesielle situasjoner. Dette opplevde Anne og ektemannen da de ble lurt av en "ansatt i banken" til å oppgi personlige passord. Svindlerne tømte hele kontoen deres for penger og prøvde å kjøpe bitcoin for store summer.

Hvis du blir kontaktet angående BankID, om det er på SMS, e-post eller telefon, så oppgi aldri koder eller passord. Selv ikke hvis det er Firi eller banken som ringer - vi og banken din vil aldri be deg om å oppgi personlige passord.

Les gjerne mer om elektronisk informasjonssvindel her og tips til hvordan du kan oppdage og unngå det.

11/10/2021