logo til DAI

Vi lancerer køb og salg af DAI med danske kroner

I dag har vi lanceret vores første ERC20-baserede kryptovaluta hos Firi! Det er DAI, en stablecoin på Ethereum og en vigtig del af DeFi (decentraliseret finans). DAI er udviklet med det formål hele tiden at have en stabil værdi, altså at holde sig så tæt på én amerikansk dollar som muligt.

Hvorfor lancerer vi DAI?

Der er to vigtige årsager til at vi lancerer DAI. For det første synes vi, at decentraliseret finans er rigtig interessant, og særligt i Ethereum’s økosystem. Det som adskiller DAI fra mange andre stablecoins er, at der ikke findes noget selskab der backer DAI med USD. Projektet er decentraliseret og det er værdien af Ethereum der låses i smart-kontrakter, som backer værdien af DAI.

Graf: Værdien til DAI prissat i DKK i løbet af året

Den anden vigtige årsag til at vi lancerer DAI er, at vi har fået mange tilbagemeldinger fra kunder, som ønsker at kunne eksponere sig mod dollar via en stablecoin hos os. I år har kronekursen, som grafen viser, haft ganske store udsving. Volumen viser også en stærkt øget interesse for DAI de seneste måneder. Hvis du ønsker at beskytte dig mod den faldende kronekurs, kan DAI således være en måde at gøre det på.

Hvordan fungerer DAI?

Simpelt forklaret fungerer DAI sådan at alle, der ønsker det, kan sende ether til en smart-kontrakt der opretter DAI og udbetaler dem i form af et lån. De ether du sender ind, vil således være sikkerhed for de DAI du låner. Det kan sammenlignes med, at du giver banken sikkerhed i dit hus, når du optager et almindeligt lån i banken.

Det er det der adskiller DAI fra andre stablecoins. Coins som USDT og USDC er backed i faktiske dollar, mens DAI bruger ether som sikkerhed for at holde en “kunstig” kurs tilsvarende én dollar.

Læs mere om hvordan man køber DAI her.

Nye ERC20-tokens

Nu da vi har en kryptovaluta baseret på ERC20-protokollen til Ethereum, så er det relativt nemt at lancere flere markeder for ERC20-tokens. Der er mange spændende projekter at vælge imellem, og da det er vigtigt for os, at tilbyde det vores kunder ønsker, håber vi på jeres tilbagemeldinger/forslag omkring dette. Kontakt os her hvis du har forslag til projekter som bør listes.

Øyvind Kvanes23/01/2021