Photo of Karina Rothoff Brix, Country Manager Denmark, Firi

Nordens største kryptobørs åpner i Danmark

Over 150 000 nordmenn investerer nå i kryptovaluta hos Firi. Om ikke lenge åpner den norske kryptobørsen i Danmark. Firi vil tilby investeringslystne dansker et enkelt og trygt sted å handle og investere i krypto.

Kryptovaluta har fått fotfeste i Danmark, og nå vil Nordens største kryptovalutabørs oppfylle danskenes ønsker om å investere i digitale valutaer på en trygg og enkel måte.

Om noen få måneder lanseres den suksessrike norske kryptobørsen Firi på det danske markedet. Firi har over 150 000 norske brukere som kjøper og selger krypto som bitcoin, ethereum og cardano via plattformen.

Lanseringen av Firi i Danmark skjer i løpet av sommeren, og Firis ambisjon er å gjøre det trygt og enkelt for dansker å handle med kryptovaluta. Med Firi slipper brukerne å sende personopplysninger til utenlandske børser, man kan lære seg om krypto på dansk, man kan selge og kjøpe krypto på en dansk app og man vil få hjelp og støtte av dansktalende kundebehandlere. I tillegg tilbyr Firi en skattekalkulator som gjør det enkelt å rapportere informasjon til Skat.

I spissen for introduksjonen til det danske markedet står den nyansatte landssjefen Karina Rothoff Brix, som gleder seg til å spre kunnskap om krypto.

"Det er helt unikt at Danmark nå endelig får en børs som lever opp til alle nødvendige regelverk, og hvor ambisjonen er å få flest mulig til å lære om og investere i fremtidens teknologier. Det er ingen tvil om at området fortsatt er nytt for mange, og derfor synes jeg det er en stor ære å få være med på å forme forståelsen og ønsket om å lære mer om temaet", sier Karina Rothoff Brix, som kommer fra et bakgrunn fra forskningsmiljøet med direktørstillinger fra CBS og DTU.

Kryptohandel for syv milliarder kroner i 2021

På få år har Firi oppnådd suksess i Norge, og i 2021 fikk selskapet over 110 000 nye brukere. Det ble også handlet krypto for nesten syv milliarder norske kroner via plattformen. Firi ble startet av Thuc Tuan Hoang og Øyvind Kvanes i 2017 fordi de savnet en norsk aktør i kryptomarkedet. Dette sier Thuc Hoang, administrerende direktør i Firi, om ekspansjonen til Danmark:

"Vi går til det danske markedet med en tro på at dansker og danske selskaper ønsker å vite mer om kryptovaluta og dermed kunne vurdere om de vil legge deler av investerings- eller spareporteføljen sin inn i denne nye kategorien. Vi ser på oss selv som en åpenbar og troverdig partner for alle som har interesse for hvordan blokkjedeteknologi og krypto vil påvirke utviklingen til samfunnet vårt"

En fersk undersøkelse gjort av Etoro viser at 15 prosent av de danske private investorene eier kryptovaluta. Dette har økt fra 13 prosent i 2021. Med Firis inntog på det danske markedet forventer Karina Rothoff Brix at enda flere dansker vil begynne å investere i krypto.

"Det har manglet en plattform som Firi i Danmark, et selskap som aktivt jobber med å spre forståelsen av krypto og har et sterkt fokus på sikkerhet. Nettopp de to elementene har manglet og dette gjort at mange ikke har investert i krypto ennå. Derfor er jeg glad for å lede en ny satsing som gjør det enkelt og trygt å investere i fremtiden gjennom krypto", sier Karina Rothoff Brix.

Om Firi

Firi er en nordisk kryptovalutabørs grunnlagt i 2017 av Thuc Tuan Hoang og Øyvind Kvanes. Firi lar brukere kjøpe og selge kryptovaluta som bitcoin, ethereum og cardano. Firi legger stor vekt på enkelhet, engasjement og trygghet, og er godkjent av det norske og danske Finanstilsynet. Firi har i dag 150 000 norske brukere, snart 70 ansatte og kontorer i Oslo og Stockholm. Et dansk kontor åpner om kort tid.

18/03/2022