USD Coin (USDC)

Nu kan du sælge og købe USD Coin (USDC) for danske kroner

Vi fortsætter med at øge udbuddet på kryptobørsen og i dag har vi listet USD Coin (USDC) på Firi. Det betyder at du nu også kan købe USDC med danske kroner i Firi-appen.

USD Coin er en centraliseret kryptovaluta der er bygget på Ethereum-blockchain og som er knyttet til den amerikanske dollar. Det vil sige at den har som mål at opretholde en stabil 1:1 værdi mod USD, og dermed er den en såkaldt "stablecoin". USD Coin er også kendt under ticker-navnet USDC.

Du kan købe USDC i Firi-appen. Det er også muligt at overføre USDC til eller fra Firi.

Hvorfor lister vi USD Coin (USDC) på kryptobørsen?

Først og fremmest er USD Coin en af de mest populære og stabile stablecoins i kryptoverden. USD Coin er udviklet af Centre Consorium som er grundlagt af Circle og Coinbase. Rammen og teknologien bag USD Coin er udviklet af Centre, mens Circle og Coinbase var de første kommersielle udstedere af USDC.

En af de faktorer som har gjort USDC så populær er at de, i modsætning til den største stablecoin Tether (USDT), er forpligtet til at være 100% transparente og at samarbejde med en række finansinstitutioner for at opretholde fulde reserver med fiat-valuta.

Circle garanterer at der findes én amerikansk dollar i deres reserver pr. USDC-token og dette kan du også selv følge med i, da alle USDC-udstederne er pålagt regelmæssigt at rapportere deres USD-beholdninger, som derefter publiceres af Grant Thornton LLP. Disse månedlige rapporter finder du her.

I og med at Circle er en såkalt “money transmitter” betyder det, at selskabet er pålagt at overholde føderale love og forskrifter. Det betyder også at alle USDC tokens er regulerede, transparente og verificerbare.

Vil du lære mere om USD Coin? Her kan du læse artikler om USDC og meget mere.

Lasse Schultz04/07/2022