Photo of Karina Rothoff Brix, Country Manager Denmark, Firi

Nordens største kryptobørs kommer til Danmark

Firi har fået mere end 150.000 nordmænd til at kaste sig over investeringer i kryptovaluta. Inden længe åbner den norske kryptobørs i Danmark, hvor den vil give investeringslystne danskere et nemt og trygt sted at handle og investere i krypto.

Kryptovaluta har vundet indpas i Danmark, og nu vil nordens største kryptobørs rykke endnu mere ved danskernes investeringslyst i digitale valutaer. Om få måneder lanceres den succesfulde, norske kryptobørs Firi på det danske marked, der har mere end 150.000 norske brugere, som køber og sælger krypto såsom bitcoin, ethereum og cardano via platformen.

Lanceringen af Firi i Danmark sker i tæt samarbejde med Finanstilsynet, Skat og en række banker med en ambition om at gøre det nemt og trygt for danskerne at handle med kryptovaluta. Med Firi slipper brugerne for at sende personlige oplysninger frem til udenlandske børser, og der er hjælp og vejledning at hente direkte i appen på sit modersmål, ligesom det er muligt at indberette oplysninger direkte til skat.

I spidsen for introduktionen på det danske marked er den nytiltrådte landechef Karina Rothoff Brix, der ser frem til arbejdet med at udbrede kendskabet til krypto.

”Det er helt unikt, at Danmark nu endelig får en børs,som lever op til alle de påkrævede regulativer, og hvor ambitionen er at få så mange som muligt til at lære om og investere I fremtidens teknologier. Der er ingen tvivl om, at området fortsat er nyt for mange, og derfor sætter jeg en stor ære I at være med til at præge forståelsen og lysten til at lære mere om emnerne til så mange som muligt,” siger Karina Rothoff Brix, der kommer fra en baggrund i forskningsmiljøet med direktørstillinger fra CBS og DTU.

Kryptohandel for syv milliarder i 2021

Firi har på få år opnået succes i Norge, og alene i 2021 blevet der handlet krypto for knap syv milliarder norske kroner via platformen. Firi blev grundlagt i 2017 af Thuc Tuan Hoang og Øyvind Kvanes, da stifterne oplevede et behov i markedet for en lokal kryptobørs med fokus enkelhed, engagement og sikkerhed for brugerne. Om Danmark som næste destination lyder det:

“Vi går til det danske marked med en tro på, at danskere og danske virksomheder ønsker at vide mere om kryptovalutaer for at kunne vurdere, om de ønsker at lægge en del af deres investering eller opsparingsportefølje ind i denne nye kategori. Vi ser os selv som en oplagt og troværdig samarbejdspartner til alle, der har interesse i, hvordan vores samfund kommer til at udvikle sig inden for blockchain og krypto,” siger Thuc Tuan Hoang, CEO i Firi.

I dag ejer 15 pct. af de danske privatinvestorer kryptovaluta mod 13 pct. i 2021, viser en nyere undersøgelse foretaget for handelsplatformen Etoro. Med Firis indtræden på det danske marked forventer Karina Rothoff Brix, at endnu flere danskere vil begynde at handle med krypto.

”Der har manglet en platform som Firi i Danmark, der aktivt arbejder på at udbrede forståelsen for krypto og har fokus på sikkerhed. Netop de to elementer har manglet, og det har holdt mange tilbage fra at investere i krypto. Derfor er jeg glad for at stå i spidsen for en ny løsning, som gør det nemt og trygt at investere i fremtiden gennem krypto," siger Karina Rothoff Brix.

Om Firi

Firi er en nordisk kryptovalutabørs stiftet i 2017 af Thuc Tuan Hoang og Øyvind Kvanes. Firi giver brugere mulighed for at købe og sælge kryptovaluta såsom bitcoin, ethereum og cardano og har i dag 150.000 norske brugere. Firi vægter enkelhed, engagement samt sikkerhed højt og er godkendt af det norske Finanstilsyn. Firi har ca. 60 medarbejdere og kontorer i Oslo og Stockholm, mens et dansk kontor åbner inden for de kommende måneder.

18/03/2022